Er geldt een aangepaste dienstregeling in verband met het coronavirus. Reis met OV-chipkaart of koop vooraf je kaartje.

Over het coronavirus

De OV-sector wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. Op basis van de nieuwste overheidsmaatregelen rondom het coronavirus zijn er wijzigingen in onze dienstregeling en serviceverlening. We proberen onze reizigers zo goed mogelijk van dienst te blijven. Plan je reis vooraf voor een actueel reisadvies en houd deze pagina in de gaten voor updates. 
Naar aanleiding van de persconferentie van minister-president Rutte van 31 maart, verlengen alle OV-bedrijven voorlopig tot en met 28 april de speciale dienstregelingen die we op dit moment rijden. Zo kunnen mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, het OV blijven gebruiken. De OV-bedrijven adviseren reizigers goed voorbereid op reis te gaan en kort voor vertrek de reisplanner te checken. Tevens vragen zij hen op het station, bij de halte en in het openbaar vervoer 1,5 meter afstand te houden.

Meer over de overkoepelende maatregelen binnen de OV-sector lees je op de website van brancheorganisatie OV-NL.

Aangepaste dienstregeling vanaf 30 maart

Vanaf maandag 30 maart rijden de bussen van OV Regio IJsselmond als op zaterdag. Buslijnen die niet op zaterdag rijden vervallen vanaf 30 maart ook op werkdagen, met uitzondering van de volgende lijnen:

De volgende lijnen rijden tot nader bericht niet:
  • Lijn 160 Almere – Eemhof – Zeewolde v.v.
  • Lijn 247 Harderwijk – Walibi v.v.
  • Lijn 270 Steenwijk – Giethoorn – Blauwe Hand v.v.
  • Buurtbus lijn 506 Wilsum – Hattem v.v.
Extra rit lijn 71 vanaf 2 april
Vanaf 2 april rijdt er op maandag t/m vrijdag een extra vroege rit op lijn 71 van Zwartsluis Busstation (vertrek 6.08 uur) naar Emmeloord Busstation (aankomst 6.53 uur).

Plan je reis kort voor vertrek in de reisplanner voor de actuele dienstregeling.

Aangepaste serviceverlening

De serviceverlening in het openbaar vervoer wordt wel wat anders dan reizigers gewend zijn om de verspreiding van het Coronavirus te beperken.

Achterin instappen

We verzoeken reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen én achterin in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs. Met deze maatregel proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers.

Reis met OV-chipkaart of koop je kaartje vooraf

Achterin instappen betekent dat je geen los kaartje kunt kopen bij de buschauffeur. Het is echter wel de bedoeling dat je een geldig vervoerbewijs op zak hebt. Reis daarom met de OV-chipkaart. Je kunt je OV-chipkaart online opwaarderen.

Geen OV-chipkaart? Kies dan voor een e-ticket. Speciaal voor deze bijzondere situatie zijn er losse ritkaartjes te koop in onze e-ticketshop.

Tijdelijk reizen kinderen tot en met 11 jaar gratis mee met een volwassene die een geldig vervoersbewijs bezit.

Een andere optie is een kaartje kopen in de app Tranzer.

Veelgestelde vragen

Kan je nog wel met het openbaar vervoer reizen?
Ja. Je kunt reizen met trein, bus, tram of metro, behalve als je klachten of een kwetsbare gezondheid hebt. Zo kunnen mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, het OV blijven gebruiken. Dit geldt in ieder geval tot en met 28 april.

Het maatschappelijk belang van openbaar vervoer is groot. Wij proberen onze reizigers zo lang mogelijk van dienst te zijn. Tenslotte vervoeren we ook dagelijks veel reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren. Juist nu is het extra belangrijk dat deze medewerkers kunnen werken.

Vanwege het coronavirus maak ik voorlopig geen gebruik van mijn abonnement. Kan ik de kosten voor mijn abonnement terugkrijgen?
Het is niet mogelijk om de kosten van je abonnement (gedeeltelijk) terug te vragen. Een jaarabonnement kan wel maandelijks stopgezet worden. Meer informatie is te vinden in de reguliere productvoorwaarden.

Via het webformulier van onze klantenservice kun je het verzoek tot beëindiging doorgeven.